lunes, 7 de octubre de 2024

Matarrania

 Fluido Hidratante Matarrania 100% Bio 60 ml

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Desodorante en Crema Bio 30 ml Tomillo Limón

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Gel Sólido Good Morning 120 g Matarrania

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Contorno de Ojos 100% Bio 30 ml

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Crema Nutritiva 100% Bio Piel Sensible 30 ml

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Aceite Corporal Anticelulítico Bio Reafirmante 100 ml

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En Matarrania hacemos auténtica cosmética ecológica para gente como tú, que no eres como todo el mundo.

Dirección:
Masía de Prades s/n
44586 Peñarroya de Tastavins
978 079 029
info (arroba) matarrania.com

Recuperamos fórmulas ancestrales de las gentes del campo, basadas en el aceite de oliva y en plantas mediterráneas. Y las elaboramos de manera artesanal en nuestro propio laboratorio en la España rural.

Sin agua, más concentrada, más efectiva.
Vegana, con ingredientes 100% naturales, de origen vegetal y puros.
Slow, producimos artesanalmente y defendemos el placer de cuidarse sin prisa.

El resultado es una cosmética natural, ética y efectiva.
Todos nuestros productos están certificados ecológicos COSMOS ORGANIC, lo que garantiza nuestro compromiso contigo y con nuestro planeta.

certificados ecológicos COSMOS ORGANIC

En definitiva, hacemos belleza con raíces para gente extraordinaria.

Para ti, que eres especial y conoces el poder de la naturaleza para cuidar.
Para ti, que eres diferente y buscas una belleza pura, sin artificios.
Para ti, que vas a contracorriente y evitas los químicos sintéticos en tu vida.
Para ti, que eres valiente y minimizas tus residuos y tu impacto en el medioambiente.
Para ti, que eres singular y haces un consumo responsable y local.

Raíces.
2007, Peñarroya de Tastavins, Teruel.
Raíces y orígenes de Matarrania.

Evelyn Celma, Matarrania, origen de la empresa

Evelyn Celma, una mujer amante de su tierra, con el firme propósito de conciliar su maternidad con su desempeño laboral y con la intención de ofrecer una alternativa auténtica y natural para el cuidado de la piel, creó Matarrania.

Su conocimiento de las plantas y su interés por la cultura popular rural la llevó a recopilar fórmulas ancestrales de las gentes del campo, basadas en el aceite de oliva y en plantas mediterráneas.
Hoy estas fórmulas son la esencia de Matarrania, pionera en cosmética ecológica en España.

Una cosmética arraigada al territorio que toma su nombre de la misma tierra que la vio nacer:
la Comarca del Matarraña, en Teruel. Un cruce de caminos estratégico entre culturas mediterráneas. Alberga una extensa comunidad de plantas aromáticas y medicinales, y goza de una tradición centenaria en la producción oleícola.

En Matarrania estamos muy orgullosas de asegurarte que controlamos al 100% el proceso productivo de nuestra cosmética ecológica: desde el campo hasta tu piel, literalmente.

Desde el cultivo de las plantas, la recolección, la maceración para conseguir los extractos vegetales, la formulación y fabricación hasta el envasado, almacenaje y envío a tu casa.

Contamos con un laboratorio propio, ubicado en Peñarroya de Tastavins, un pueblecito de la comarca del Matarraña, en Teruel.

Peñarroya de Tastavins, un pueblecito de la comarca del Matarraña, en Teruel

En nuestras instalaciones preparamos y distribuimos la cosmética natural de Matarrania, velando por la calidad y el cariño en todos los pasos que nos llevan hasta ti.
Estaremos encantadas de recibirte y mostrarte cómo lo hacemos.

Nos gusta trabajar con proveedores que aman la tierra como nosotras. Nuestras materias primas sólo son aceites vegetalesmantecasaceites esencialeshidrolatosextractos de plantas y arcillas.
Todas están certificadas ecológicas y provienen de lo más cerca posible:

El aceite de oliva virgen extra es de La Codoñera.
El aceite de almendras y de avellanas está elaborado en Reus.
Muchos aceites esenciales de las plantas mediterráneas son de Castellón.

Años de investigación, de pruebas y de estudios; meses de fórmulas preliminares antes de dar con la definitiva; días y días de trabajo apasionado. En nuestro laboratorio encontrarás Amor por el propósito:
el corazón de todas las mujeres que somos y trabajamos en Matarrania de forma totalmente artesanal para crear auténtica cosmética ecológica, eficaz y responsable con las personas y el planeta.

Desde 2007 creamos auténtica cosmética ecológica.

Y no es que lo digamos nosotras, sino que está avalada por una prestigiosa certificadora.

Certificación ecológica de Matarrania.

Toda nuestra gama está certificada ecológica por la Organic Soil Association. Con sede en Reino Unido, es la entidad certificadora más antigua del mundo, con un marcado carácter social y ambiental (es una asociación, no una empresa) y con los estándares de certificación más exigentes en toda Europa.

El estándar de calidad que recibe Matarrania es COSMOS ORGANIC.
El sello COSMOS fue creado por las cinco certificadoras europeas más grandes para unificar sus criterios y dar una visión más clara a los consumidores.

En el etiquetado, es necesario indicar el % de ingredientes de origen natural y el % de ingredientes de origen ecológico. Fíjate en ellos datos para ver cuán natural es tu cosmético. En Matarrania encontrarás siempre el 100% de ingredientes de origen natural y el 100% de ingredientes de origen ecológico (menos en los jabones, el desodorante y las cremas solares, que al contener ingredientes de origen mineral, no pueden ser considerados ecológicos).

En Matarrania no encontrarás ni aceites minerales, ni conservantes, ni colorantes, ni ingredientes de origen sintético: solo plantassemillas, sus jugos esencias.

Ven a visitarnos.

Si te interesa la cosmética natural y nuestra marca puedes venir a visitarnos a Peñarroya de Tastavins (Teruel). Te mostraremos las instalaciones del laboratorio y nuestra gama de productos.
La visita es gratuita y siempre con reserva previa.

Reserva tu visita, en tardes y fines de semana, llamando al tel. 666 77 88 79 (Ester).

Esta es nuestra tierra: el Matarraña, la Toscana española
MATARRANIA le debe el nombre a la tierra que la ve nacer, a la comarca del Matarraña, bañada por las frías y salvajes aguas del río Matarraña.

Su proximidad al Mediterráneo suaviza este entorno, dando carácter a un territorio de frontera, en que la variedad de culturas ha configurado unas gentes y unas costumbres enriquecidas, con una singularidad que ha sabido conservarse a lo largo del tiempo.

El Matarraña alterna bosques y montañas con llanos y riberas, y está salpicado por 18 pueblos pequeños, tallados en piedra, que parecen abandonados en el tiempo y recuperados para el visitante que, atento, descubre en sus rincones la autenticidad del medio rural.

Una autenticidad que MATARRANIA ha sabido recuperar y mantener en sus productos, y liderarla como bandera de su esencia. Calidad de materia prima, pureza de las fórmulas y sumo respeto por el entorno.

Ciclo de talleres “Cuaderno de campo: plantas, fórmulas y sostenibilidad.

Talleres Online Evelyn Celma.

Aprenderás a leer etiquetas, a identificar y recolectar plantas, a elaborar tus propios recetas…
de la mano de Evelyn Celma.

TALLERES:

Nos encontraremos una vez al mes en un taller online y gratuito de 45-60 minutos. De 12 a 13h (hora española).
Participar en directo es la mejor manera de aprovechar todo el conocimiento, para poder interactuar y resolver todas las dudas que tengas.
Si no puedes conectarte, no te preocupes, te enviaremos la grabación.

CALENDARIO 2024:

23 Feb - Aprende a leer las etiquetas de los cosméticos
22 Mar - Aceites vegetales, aceites esenciales y oleatos. ¿cuál es cuál?
26 Abr - Cómo identificar, recolectar y secar plantas aromáticas y medicinales
31 May - Plantas que cuidan. Aceite de hipérico, jarabe de piñas verdes y bebida de saúco
28 Jun - Plantas que cuidan. Bálsamo de caléndula y alcohol de árnica
27 Sep - Mi botiquín personal a base de plantas
25 Oct - Bases para formular cosmética natural
29 Nov - Claves para reconocer una empresa realmente sostenible y consumir con responsabilidad.

INSCRIPCIÓN:

¿Te apetece formar parte de estos talleres prácticos y amenos?
Tenemos 16 años de experiencia y conocimiento que compartir contigo. El poder de la naturaleza te está esperando, ¡solo tienes que ir a buscarlo!

Crema Nutritiva 100% Bio Piel Mixta 30 ml

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Sérum Facial 100% Bio 30 ml

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Protector Solar Fluido 100% Bio Spf 30, 30 ml

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lunes, 29 de julio de 2024

Curta biografía de Braulio Foz.

BRAULIO FOZ.

Braulio Foz, Fórnoles, Matarraña, Teruel

Va estudiá los primés estudis a Calanda, y al 1807 apareix matriculat a la Universidat de Huesca. Allí, com mols atres compañs, va pendre les armes contra la invasió fransesa y, después de distinguís a la acsió de Tamarite, va sé detingut al puesto de Lérida y conduít a Fransa.
Ere la seua primera estansia allí, y pareix habela aprofitat - segons propi testimoni - pera completá los estudis y ejersí lo professorat. Acabada la guerra, torne a Huesca y entre 1814 y 1816 dicte la cátedra de Latinidat a la agonisán Universidat Sertoriana. Después de una llarga ressidensia a Cantavella, al 1822 es catedrátic de Griego a la de Saragossa, encara que lo final del Trieni Constitussional al 1823 lo torne a portá a Fransa, ara com exiliat per dotse añs, hasta después de la mort de Fernando VII. 

A la tornada, se reintegre a la dossensia y al 1838 funde Lo Eco de Aragó, diari liberal, que redacte casi en exclusiva y que parle elocuenmen de les seues convicsions. Ocupe lo decanat de la facultat de Lletres saragossana (abans va habé de obtindre lo grado, com prescribíen los decrets ministerials que van acabá en la libertat universitaria en la que sempre se va moure Foz) l’añ 1861, dos abans de la seua jubilassió y cuatre abans de la seua mort.

Lo seu folleto reflexions a M. Renan (Barselona, 1864) incluíx una relassió de les seues obres que ilustre mol be sobre les dimensions intelectuals de uns homens que van viure lo final del antic régim, van enseñá a una Universidat transitoria y van contemplá lo reemplás de les velles dissiplines clásiques per atres mes técniques, per mich de la discussió política y siudadana. 

Se trate, en suma, de un currículum bastán frecuén entre los universitaris de provinsies que incluíx tituls professionals 

(Plan y método pera la enseñansa de les lletres humanes, 1820; Literatura griega, 1849; Art latino, 1842), obres de alcans filossófic y jurídic (Lo verdadé dret natural, 1832; Drets del home, 1834; documens filosofo - religiosos y morals, 1861), esbossos historics (com lo quinto tomo, Del gobern y fueros de Aragó, 1850, que va afegí a la Historia de Aragó de Antonio de Sas, reimpresa per los seus cuidats al tallé de Roque Gallifa, en lo que sempre va treballá). La seua hostilidat en les noves correns filossófiques, compatible en lo seu peleón liberalisme, es vissible a la impugnassió a la Vie de Jesus de Ernest Renan que ham sitat mes amún, o la Terre et ciel del teólogo condenat per la Iglesia, Jean Reynaud. An elles se tenen que afegí les de una llarga llista que lo autó done com "imprimides y no publicades»: un Modelo perpetuo de inaugurales. Discurs satíric, aon se burle de estes liturgies académiques; uns documens religiosos, morals, historics y politics per al radé período de la primera enseñansa, etc. Declare habé perdut a la seua azarosa vida unes exelensies de llengua española, un dicsionari históric - crític español (revolussionari) desde 1808, y traducsions de Demóstenes, Esquines y Anacreonte.

Sing comedies teníe preparades pera la imprenta y de elles conservam los manuscrits: Quinse hores de un liberal de 1823 

(en prosa y verso), La palaura de un pare (prosa) y una trilogía sobre la homeopatía, Lo homeópaten fingit, Los homeópates de provinsies y La derrota de la homeopatía, totes elles en prosa. 

Aixó, mes alguns versos de sircunstansies, siríe tota la obra de Foz (destinada per los seus merits a un benévolo olvit), si no haguere publicat al 1844 la seua Vida de Pedro Saputo, natural de Almudévar, fill de dona, ulls de vista clara y pare de la agudesa. Sabia Naturalesa la seua maestra, impresa per Roque Gallifa. 

Al nostre siglo ha sigut reimpresa en varies ocasions y es difíssil regatejali la condissió de la obra de autó aragonés mes importán desde Gracián. Entre les reedissions, nomená la de 1927 per lo S. I. P. A.; a 1959, al cuidado de Francisco Ynduráin, per la institussió "Fernando lo Católic»; a 1973, Ed. Laia, de Barcelona, va reproduí la anterió, en un prólogo de Sergio Beser; al 1980, la Nova Biblioteca de autós aragonesos edite lo estudi y texto de Ynduráin, mol enmendats, en un texto epilogal de Rafael Gastón Burillo.

Es sabut que lo origen de Pedro Saputo se trobe a un personache folclóric, héroe de refrans y anécdotes que se apleguen ya a finals del siglo XVI y que Foz va pugué sentí de viva veu a les seues llargues estansies a Huesca. Pero, evidenmen, pera la novela de 1844 aixó es sol un pun de partida. Encara que publicada en plena época romántica, poc de ixa escola té lo autó que abomine del adjectiu “pintoresco” tan fet aná per aquella y que - en ple momén del relato históric - excluíx consevol datassió temporal y ambiental de una novela que se pretén atemporal: no sabem quí es lo virrey de Saragossa (rasgo que apuntaríe al XVI o XVII, encara que seguix mol poc exacte) al que visite al final, ni lo Rey que vol vórel a Madrid. Foz habíe lligit mol be les noveles del Siglo de Or y, particularmen, a Cervantes: la seua desenvoltura narrativa, lo seu to de ironía, les seues reflexions com narradó, se atenen a ixa progenie, com la seua ideología - la idea algo estoica de la vida ("sempre portáe lo Manual de Epicteto”), lo consepte de Naturalesa com espontaneidat, les seues crítiques anticlericals y los seus rasgos epicúreos - pareixen tamé cervantinos, pero mitigats per lo espíritu laico y burgués, socarrón y crític, de un siglo XVIII que seguix están presén a la seua obra, a mitat del XIX.

La Vida de Pedro Saputo se dividix en cuatre llibres, en sincuanta y cuatre curts capituls en total. Se narre com la crónica de un personache ya mol conegut y de ahí que la seua caminata tingue a vegades un aire temátic (segons les virtuts y habilidats del protagonista) que, sin embargo, está per damún de un relato de viache - técnica que es la del Quijote, mes que la de la novela picaresca; - viache que recorre - y aquí la pressisió toponímica y descriptiva es extrema - tot lo Semontano de Huesca.

Poques aventures són estrictamen originals, pero totes delissioses: la entrada al convén de monges disfrassat de dona (y lo enamoramén de dos novissies) va sé empleada per Ramón J. Sender al verdugo afable; lo milagre de Alcolea, lo cuento de la justissia de Almudévar o lo pleite al sol tenen una antiga prosapia, igual que lo registre de novies y novios, calcat de atres de la literatura áurea española. Lo secret del art de Foz está, pos, al conjún, que sap mesclá rasgos de observassió mes “novelescos”: la relassió en la mare, lo amor per Morfina..., que donen an eisse personache, divertit pero algo irreal, una dimensió mes humana. Y un atre secret es la perfecta adecuassió de un llenguache de ressonansies clássiques que sap esquichá de modismos aragonesos que convertixen la novela en un filó per al lingüista (Sender va fe aná al Réquiem per un llauradó español, tamé traduít al chapurriau, una ringlera de insults que allí fique en boca de una agüela y que están a un tros de la novela de Foz), y pera qui estudie la imache que los aragonesos han tingut de ells mateixos (abunden, en efecte, les caracterisassions morals de pobles concrets).

Réquiem per un llauradó español.

Atres llibres, en castellá:

Plan y método pera la enseñansa de les lletres humanes, 1820.

Paraules de un viscaí als liberals de la reina Cristina, que ha publicat a París M. J. A. Chaho, traduídes y contestades per don Braulio Foz, 1835.

Lo testamén de don Alfonso lo batalladó, 1840, drama.

Art latino sensill, fássil y segú, 1842.

Literatura griega, 1849. (Editat per Moncho.)

LITERATURA GRIEGA, ESTO ES,  SU HISTORIA, SUS ESCRITORES Y JUICIO CRÍTICO DE SUS PRINCIPALES OBRAS, POR DON BRAULIO FOZ.

Historia de Aragó (Revisió y ampliassió en un quinto tomo titulat Idea del Gobern y Fueros de Aragó de la Historia de Aragó de Antonio de Sas, 1850).

Método pera enseñá la llengua griega, 1857.

Lo verdadé dret natural, 1832.

Los drets del home deduíts de la seua naturalesa y explicats per los prinsipis del verdadé dret natural, 1834.

Dret natural Sivil, Públic, Polític y de Gens, 1842.

Cuestions cosmogónico - geológiques, 1854.

Cartes de un filóssofo sobre lo fet fundamental de la religió, 1858.

Reflexions a M. Renán, 1853.

Novíssisma Poética, 1859.

Los franciscans y lo Evangelio, 1864.

Dicsionari Biográfic del Trieni Liberal. Madrid: Lo Museu Universal.

4. 14. Máximes y sentensies de Pedro Saputo.

Capítul XIV.

Máximes y sentensies de Pedro Saputo.


Solíe di que preferíe enemics espabilats que amics apamplats. 

Díe que en general tots los homens són bons y tots roíns, perque no los ham de demaná lo que no poden doná, ni voldre que obron com no los convé encara que igual entenen mal esta conveniensia. 

Y en cuan a la justissia, que o no la coneixen en los casos que obren mal, o que no saben lo que val.

Li van preguntá una vegada, quins homens eren los mes perjudissials, y va contestá que los envechosos. Se van admirá de esta resposta, y van voldre sabé lo que sentíe dels lladres, assessinos y datres; y va di, que dels primés, lo envechós pegue en lladre, y per enveja escomensaben a sé roíns; que los atres són uns miserables, ignorans, soques y mal encaminats per uns atres com ells, o perduts per la mala educassió cuan eren chiquets y mossos; pero que al final, tart o pronte se fa justissia. Pero que lo envejós o la envejosa es un verdadé malsín, lo traidó per naturalesa, lo animal propiamen dit, contra qui no ña cástic a les leys ni a les costums, per al mal que cause en general y en particulá, que es mes que lo que mos ve de totes les demés classes juntes de homens perversos y malvats. Que la enveja ha causat mes trastornos al món que la codissia y la ambissió juntes, si no es que la ambissió sigue un nom dorat pera la enveja. Pero que sin embargo podíen alguna vegada, y de particulá en particulá, produí un be paregut al de les cagarrines y colics al cos humano, que si no són frecuens ni mol graves, fan al home templat y sobrio.

Tamé díe moltes vegades que la avarissia no habíe eixecat cap casa; y sí moltes lo orden y la economía.

Díe que los mes grans enemics del be del home solen sé la vanidat y la dropina. La vanidat perque gaste mes de lo que pot y se arruine o diu mes de lo que deu y cau en grans inconveniens; y la perea, la dropina, perque va detrás de les estassions al tems, de la saó als negossis, dels fets als acontessimens, dixansu vindre tot damún, hasta que li cau la casa y acabe a les seues ruines, enrunat y arruinat, o fuch espantada y no trobe aon fotres, pobra, falta de consell y aburrida.

Díe que la tontería es mal incurable (només cal vore a Carlos Rallo Badet) y códul al que sempre se entropesse; y que los tres mes grans traballs que pot passá un home són viure en imbessils, tratá en embusteros y viachá en un cobart (Julio Micolau de La Fresneda fa les tres coses, que pareix lo gos de Quintaneta).

Lo influjo de la imprenta y la aplicassió de cadaú guiada y exitada per los sabuts, díe que lo faríen home al món, perque hasta ara (al seu tems) encara no habíe eixit de chiquet.

Creíe que los homens may habíen sigut millós, sino que a uns atres tems van tindre menos leys y menos sossiedat, y així menos juissi y censura de les seues acsions; pero que la sossiedat se habíe anat constituín milló, encara que no be del tot.

Segons ell, los homens del seu tems no enteníen lo comers, la agricultura, les arts, ni les siensies, perque li pareixíe que no veíe mes que torpesa, casualidat, charlatanisme y miseria.

Cuan se va sabé la seua ressolusió de casás li van preguntá, cóm sén tan sabut caíe an esta vulgaridat. Y va contestá: no es vulgaridat casás, perque es seguí la naturalesa, sino casás mal per interés o per mera y sola raó de nom, y queixás después, o condená lo matrimoni y parlá mal de les dones.

Abans de coneixe a son pare díe que donáe grassies a Deu perque no lay habíe dixat coneixe, pos habíe vist mols chiquets de qui no li penaríe sé pare, y pocs homens de qui voldríe sé fill. 

Pero cuan va trobá a son pare, va plorá de pena de no habél conegut desde la cuna. Y sobre lo seu apellit va contestá a don Vicente, son germá de Morfina, que li va preguntá si estáe orgullós de ell: ya me pareixíe a mí que no podíe escapá de un López, de un Pérez, de un Martínez, Jiménez, Sánchez, o Fernández, perque estos linajes són com los vileros que a tota vila se troben.

Com habíe tratat en flares y monges y los coneixíe mol be, díe que an aquells los faltabe un voto, y an estes nels sobraben dos. 

Pero no explicabe mes, y no sabem quins votos eren eixos.

Per tres coses (díe) donaría yo la vida: per la religió que professo, per ma mare y per lo meu poble. Li van preguntá una vegada que acababe de di aixó, si la donaríe per lo Rey; y va contestá que no enteníe la pregunta.

Solíe di que en general la primera nessessidat de les dones es parlá; la segona murmurá de atres, y la tersera, sé adulades.

La perea als jovens, la desautoridat als agüelos, la vanidat a les fees, y casá a un home baixotet en una dona alta, díe que són cuatre pecats iguals, contra natura.

Recomanán la frugalidat solíe di: carn una vegada al día, y eixa a 

l'olla o rostida. Y condenán la tacañería als plats: lo milló dols es la mel, lo milló coc, lo bon pa, lo milló licor, lo bon vi, y lo milló guiso, lo mes curtet y simple.

Díe que ñabíe cuatre coses que lo ficaben a pun de alferessía: taula menuda, llit curt, mula pesada, y navalla sense esmolá.

Cuatre que li omplíen l'alma de rissa: una agüela en flos, un home gurrumino, un predicadó de mal ejemple, y un flare o retó fenli la roda a una dama.

Y cuatre que li féen portá la má a la espasa:

engañá a un sego, feli la burla a un agüelo, un home peganli a una dona, y un fill maltratán a son pare o a sa mare.

Están a Sevilla li van brindá si volíe aná a vore a una poetisa que componíe sonetos, églogues de pastós y atres poemes; y va contestá que sí, pero que li habíen de di en tems lo día y la hora perque volíe preparás.

- ¿Quína preparamenta nessessitéu?, li van preguntá, y va di:

purgám y llimpiá be la pancha, y después péndrem un elixir que sé fé yo en gitam, mol espessial contra los vomits y la fluixera de ventre.

Entre les sentensies dels antics la que mes li agradáe ere aquella de Virgilio: Felix qui potuit rerum cognoscere causes. "dichós, felís, lo que alcanse a coneixe les causes de les coses»; aixó es, a la naturalesa.

Y de ell la sentensia mes sélebre es esta: que lo mol resá a ningú ha fet san, ni lo mol lligí sabut (només cal vore a Moncho), ni lo mol minjá ressio y fort.

Moltes atres dites y sentensies se li atribuíxen; pero o són mol vulgás, o sels vol doná autoridat en lo seu nom. Y així mateix se conten de ell diferens fets que de cap manera corresponen al consepte que lo seu gran talento y máxima prudensia mereixen.

Yo estic convensut de que així los dits com los fets que corren com si foren seus y són tan indignes de la seua discressió y sabiduría, perteneixen al fals o apócrifo Pedro Saputo, a qui los de Almudévar van fotre fora a gorrades y en raó del seu poble, tan malparat lo malparit, y que, com ham dit, ere un acsiomo, un dropo, gat, torpe, indessén, (algo paregut a Mario Sasot Escuer, lo de la revista de la franja del meu cul.)

Mario Sasot Escuer, capsot, franchista, la franja del meu cul

Lo fill de la pubilla va sé mol sobrio, mol fi, mol amable, persona de mol respecte, y tan gran en tot com se ha vist an esta verdadera historia de la seua vida.